Eerste diploma's zijn mijlpaal in Mwanza
door op 19 mei, 2015

Geweldig; op het OMEGA vocational training centrum in Buhongwa, Mwanza heeft een eerste groep leerlingen de kleermakers- en computeropleiding afgerond! Vertegenwoordigers van de lokale overheid, de ouders van de leerlingen èn Paul, onze penningmeester op werkbezoek in Oost Afrika, waren aanwezig bij de eerste diploma-uitreiking. Echt een ‘milestone'!

Dit centrum is opgericht door MULEBA Association for Women met een bijdrage van de Van Doorn Stichting. Ondanks dit eerste succes zijn we er nog niet; MULEBA staat ook nog voor een aantal uitdagingen om het centrum financieel duurzaam te maken, in de eerste plaats door het aantal deelnemers aan de cursussen te vergroten.

Daarnaast is door SIDO (Small Industries Development Organisation) in Mwanza een nieuw centrum (Empower People with Disabilities) opgestart, eveneens met steun van de Van Doorn Stichting. Hier leren jongeren onder andere kleermakersvaardigheden en het maken van Batikstoffen. De Van Doorn Stichting heeft hiervoor onder meer gereedschappen beschikbaar gemaakt.
Deze en andere initiatieven van SIDO maakt het voor ondernemende en innovative jonge mensen mogelijk om kleine ondernemingen op te zetten. SIDO is een belangrijke partner voor de Van Doorn Stichting bij het opzetten van vocational training centra in Tanzania. Daarnaast maken de samenwerking met “Gered Gereedschap” en “Tools for Solidarity” het mogelijk jonge ondernemers te voorzien van het gereedschap dat ze nodig hebben om hun bedrijfje op te starten.