Noodgedwongen herbouw in Mali
door Marjan Schaapman op 14 november, 2015

In de afgelopen drie maanden hebben grote regenbuien in Mali enorm veel schade aangericht op de basisschool in Noukoula. Een aantal klaslokalen is door de grote hoeveelheden neerslag ingestort. De hulp van de Van Doorn Stichting - bedoeld voor het bouwen van 3 extra klaslokalen - kwam dan ook als geroepen, maar de nieuwbouw moest noodgedwongen wel worden ingezet om de capaciteit van het huidige onderwijs te handhaven i.p.v. uit te breiden.

materiaal voor bouw school

De afgelopen drie jaar heeft de gemeente Konobougou cement ter beschikking gesteld waarmee de bewoners van Noukoula stapje voor stapje drie nieuwe klaslokalen tot dakniveau konden metselen. Met de financiële bijdrage van de Van Doorn Stichting (bijeengebracht door de Stichting Eerlijk Delen + voorjaarsmarkt School de Toekomst in Ede + een inzameling van de KSU) konden in de afgelopen drie maanden materialen voor het maken van het dak, en deuren en ramen worden aangeschaft. Begin oktober waren deze klaslokalen zover dat ze in gebruik genomen konden worden.

nieuwe klaslokalen  nieuwe klaslokalen 2

Het instorten van een aantal bestaande klaslokalen door de zware regens in Mali is natuurlijk een grote tegenvaller. GAAS-Mali en de Van Doorn Stichting proberen het onderwijs in Noukoula te verbeteren door onder meer de capaciteit te vergroten, en tegenslag als deze helpt daar niet bij! Anderzijds zijn we blij dat we met onze bijdrage in ieder geval het bestaande onderwijs in stand kunnen houden. Op 15 oktober begon het nieuwe schooljaar weer, en dankzij de nieuw gebouwde klaslokalen was er in ieder geval een onderkomen voor de leerlingen.

start schooljaar

In de komende drie maanden wordt gewerkt aan de afwerking van de klaslokalen (vloer, pleisterwerk muren en plafond, schilderwerk). De aanschaf van het schoolmeubilair kan plaatsvinden zodra wij de fondsen daarvoor beschikbaar hebben!