Elektriciteit bottleneck voor PACER Polytechnic School
door Marjan Schaapman op 27 februari, 2017

Paul bezocht op 27 februari jl. de Pacer Community Polytechnic School in Oeganda. Tijdens het bezoek aan deze school vond een ontmoeting plaats met Bwire Mangeni (de hoofdonderwijzer), alle leerkrachten, de voorzitter van de raad van bestuur en de Traditionele Chief van de community.

De Van Doorn Stichting draagt bij aan de vergroting van het rendement van deze school door financiële middelen beschikbaar te maken t.b.v. de aanschaf van - door Tools to Work te leveren - gereedschappen t.b.v. opleidingen. De helft van de benodigde fondsen is door het MKB uit Woudenberg bijeengebracht, de andere helft is gefinancierd uit het Addo Kranendonk fonds.

De apparatuur en gereedschappen van Tools to Work zijn onlangs ontvangen. Maar omdat de school gebruik moet maken van een generator voor elektriciteit en het brandstofverbruik van de generator een grote last is op de begroting van de school, zijn de elektrische apparaten en gereedschappen nog niet in gebruik genomen.
Onlangs is het openbare elektriciteitsnet verlengd van de stad Pakwach naar de school (6 km). De bedrading binnen het complex moet nog gedaan worden en daarvoor is men afhankelijk van het Ministerie van Onderwijs, dus daar moet nog even op gewacht worden. Pakwach ontvangt die elektriciteit uit Arua, maar vanwege de beperkte capaciteit krijgen verschillende steden/dorpen beurtelings elektriciteit (niet meer dan 6 uur per dag) en dat valt niet altijd samen met de tijd waarop les wordt gegeven. Een hydro-power dam is in aanbouw, de stad en de school moeten nog even geduld hebben voor een meer regelmatige elektriciteitsvoorziening. De school maakt gebruik van een aantal zonnepanelen voor het gebruik van computers en het opladen van mobiele telefoons. Meer zonnepanelen zou de elektriciteitsvoorziening op de school nu al verbeteren.

De school heeft verder geen water, maar dat probleem wordt nu aangepakt. We waren getuige van het feit dat een waterleiding wordt aangelegd vanaf het waterreservoir naar de school (2 km) en er wordt een watertoren gebouwd op het terrein van de school.