Levozy SHG dankbaar voor ontvangen steun
door Marjan Schaapman op 05 maart, 2017

Op 2 maart bracht Paul een bezoek aan het centrum voor beroepsopleidingen in Dagoretti (Kenia) van de Levozy Self-Help Group. De uitdrukking ‘levozy’ komt uit de bijbel en betekent: ‘zorg voor de vergeten mensen’. De Levozy Self-Help Group werd opgericht in 2010 en bestaat uit 12 leden.

Dagoretti (een verbastering van de oorspronkelijk naam ‘Dangerous corner’) is een wijk in Nairobi waarin de nodige verbeteringen zijn doorgevoerd, maar waarvan grote delen nog steeds uit sloppen bestaan en waar veel straatkinderen leven. Deze kinderen worden ‘chokoraa’ genoemd, een bijnaam die van ‘garbage-eters’ is afgeleid omdat de kinderen - de meesten van hen jongens - overleven door in andermans afval naar voedsel te zoeken.

Het leven in de straten van Dagoretti draait hoofdzakelijk om overleven, zonder enige ambitie. Het ontbreekt de straatkinderen aan enig doel door hun vervreemding van de gewone samenleving. De Levozy Self-Help Group heeft met steun van de Van Doorn Stichting (en de Stichting Tools to Work) drie beroepsopleidingen opgezet: naaien en breien, mechanische en elektrische automechanica, en lassen. De Van Doorn Stichting heeft de bouw van twee klaslokalen gefinancierd en de Stichting Tools To Work heeft machines en gereedschappen ter beschikking gesteld. Het bestuur, de instructeurs en de leerlingen gaven tijdens Paul’s bezoek blijk van grote dankbaarheid voor de ontvangen steun.

DSC01032 DSC01033

DSC01037 DSC01038 DSC01043 DSC01044

DSC01040 DSC01056

Tijdens de uitvoering kreeg het project te maken met een aantal uitdagingen. Allereerst leverde het transport van machines en gereedschappen tot problemen, vervolgens het vervoer van de leerlingen. Sommige leerlingen vroegen aanvankelijk om logies, omdat de dagelijkse vervoerskosten voor hen te hoog waren, maar dat is geen optie. De Levozy Self-Help Group is wel nog steeds op zoek naar een gepaste oplossing hiervoor.

De Levozy Self-Help Group was zeer te spreken over de gemakkelijke correspondentie en snelle response van de Van Doorn Stichting tijdens de uitvoering van het project. Zoals ook de Van Doorn Stichting de tijdige en uitgebreide rapportages van de Levozy Self-Hel Group op prijs heeft gesteld.
Na de evaluatie van het project, werd een workshop van een halve dag door alle bestuursleden bijgewoond en werd in deze workshop een beleidsplan/business plan voor de Levozy Self-Help Group en het VTC gemaakt. Het beleidsplan/business plan zal door het bestuur van de Levozy Self-Help Group verder worden uitgewerkt en voor feedback aan de Van Doorn Stichting worden gestuurd.

Meer lezen? >> Centrum voor beroepsopleidingen in Dagoretti