Feestelijke afsluiting project Chepkorio Ambachtsschool
door Marjan Schaapman op 30 juli, 2018

Deze week ontvingen wij de tweede voortgangsrapportage van de Chepkorio Ambachtsschool. Bovendien is het project vorige maand door Paul Sutmuller, onze penningmeester, bezocht.

In de Chepkorio Ambachtsschool worden kansarme jongeren uit de rurale gemeenschap in de regio opgeleid tot metselaar, timmerman, elektricien, lasser, metaalbewerker, automonteur, kleermaker en/of kapper. De school heeft ca. 240 leerlingen. Ter verbetering van de kwaliteit en capaciteit van het onderwijs wilde de Chepkorio Ambachtsschool graag haar schoolmeubilair vervangen en uitbreiden. Niet door het aan te schaffen, maar door het – bij wijze van opdracht – door de eigen leerlingen te laten maken. Een (ook nog eens veel goedkoper!) aanpak die getuigt van ondernemersgeest en innovatie!
Dankzij de financiële steun van AFAS Foundation konden in december ‘17/januari ’18 gereedschappen en materialen worden aangeschaft. Hiermee hebben de leerlingen zelf vervolgens, onder begeleiding / instructies (training) van de leerkrachten, de schoolbanken gemaakt. Technisch gezien was het project daarmee voltooid.

In de eerste week van juli is de ambachtsschool in Chepkorio door Paul Sutmuller, onze penningmeester, bezocht en heeft de officiële oplevering van het project plaatsgevonden. In aanwezigheid van het hoofd van de Dienst Onderwijs en hoofd van de Dienst Publieke Werken van de gemeente Elgeyo-Marakwet evenals het voltallige schoolbestuur is het project geëvalueerd. De vertegenwoordigers van de gemeente, het schoolbestuur, de leerkrachten en alle leerlingen waren overduidelijk enorm blij, niet alleen met de opdracht (het zelf maken van schoolmeubilair) maar ook met het resultaat (adequaat schoolmeubilair voor alle leerlingen van de school).

De officiële afsluiting van het project vond plaats in een vergadering van het schoolbestuur waarna de overdracht van het schoolmeubilair plaatsvond met het doorknippen van een lintje én.... het planten van een AFAS Foundation - Van Doorn Stichting boom op het schoolterrein! Daarna werd de dag feestelijk afgesloten met muziek, dans en meerdere toespraken.

36919726 10156276018806815 8535816475062042624 N  36926059 10156276015441815 1912191986471796736 N

36931400 10156276006781815 8995916057826820096 N  36944732 10156276015061815 7842127648431013888 N

36966106 10156276008631815 1648415749649203200 N  36998477 10156276017091815 1647549484810371072 N