ingezameld bedrag: € 2.250,-

SIDO batiktraining voor gehandicapten,
Mwanza, Tanzania

Beschrijving van het project

SIDO (Small Industries Development Organisation) in Mwanza, Tanzania is een overheidsorganisatie die de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologieën bevordert. Bovendien geven zij informatie over en bevorderen de verkoop van regionale producten, verzorgen zij trainingen op het gebied van ondernemerschap en business development en verstrekken zij microkredieten aan kleine bedrijven.

SIDO heeft een gereedschappencentrum, waar door Gered Gereedschap en Tools for Solidarity geleverde gebruikte gereedschappen worden gerenoveerd. Vervolgens worden ze tegen kostprijs ter beschikking gesteld aan kleine bedrijven. SIDO heeft ook een naaicentrum waar gebruikte naaimachines worden gerenoveerd en tegen kostprijs aan bij voorkeur opleidingscentra beschikbaar worden gemaakt. Verder traint SIDO de trainers van de centra voor beroepsopleidingen, met name zodat ze zelf de reparaties en het onderhoud van de naaimachines kunnen uitvoeren.

In de afgelopen jaren heeft de Van Doorn Stichting ondersteuning ontvangen van SIDO bij de oprichting van drie centra voor beroepsopleidingen; de Hope of Communities Foundation in Kigoma, de MULEBA Association of Women in Buhongwa en het Mara Bisdom van de Anglicaanse Kerk in Mugumu.

DSC01124

Beroepsopleidingen en de ontwikkeling van kleine en middelgrote bedrijven hebben de hoogste prioriteit van de nieuwe president van Tanzania met als doel werkgelegenheid te scheppen. De directeur-generaal van SIDO in Dar Es Salaam is zeer geïnteresseerd in de aanpak van de Van Doorn Stichting. Tijdens een bezoek in maart 2017 gaf hij aan een ontmoeting in Dar Es Salaam op prijs te stellen om te kijken of de aanpak van de Van Doorn Stichting toe te passen is in het beleid van de Tanzaniaanse overheid. Ook zou SIDO graag willen dat er met SIDO in andere regio’s wordt samengewerkt zodat ook zij de aanpak (kleine strategische investering met grote duurzame impact) kunnen gaan toepassen. SIDO is bovendien geïnteresseerd om deel te nemen in het partnership met organisaties als Gered Gereedschap en Tools to Work.

twitteren over dit project? >>> #SIDOMwanza

Waar staan we op dit moment?

SIDO heeft in 2015 een nieuw centrum opgericht dat trainingen in de wijk organiseert om de zelfredzaamheid van mensen met een handicap te vergroten.

Bij de oprichting van het centrum heeft de Van Doorn Stichting vanuit Indonesië batikstempels en andere gereedschappen ter beschikking gesteld voor de productie van batikstoffen... en de resultaten waren overweldigend! Omdat batikstoffen gemakkelijk als afgewerkte producten te verkopen zijn heeft SIDO vervolgens een opleiding georganiseerd voor 15 (gehandicapte) vrouwen. Hier hebben zij geleerd van deze batikstoffen jurken, overhemden voor heren, handtassen, tafelkleden en placemats te maken en - als onderdeel van de emancipatie van deze vrouwen - ondernemersvaardigheden.

De Van Doorn Stichting heeft fondsen (donaties van particulieren) ter beschikking gesteld voor de opleiding - die drie maanden duurde – ten behoeve van de training (trainers, lesmateriaal, lunches en andere versnaperingen voor de deelnemers) en  de aanschaf van naaimachines en breimachines. De naai- en breimachines zijn aan de vrouwengroepen ter beschikking gesteld, zodat ze kleinschalige bedrijfjes kunnen starten.

De groep Shirika La Maendeleo La Wanawake Walemavu Tanzania (Groep voor 'empowerment' van vrouwen met een handicap), die deze training volgde, is nu in staat om inkomsten te generen met de producten die zij maken. De groep wordt bijgestaan door een aantal vrouwen met sociale problemen (bijv. verlaten door hun echtgenoten). Omdat zij meer mobiel zijn helpen zij de groep met de marketing van de producten. De groep is geïnteresseerd in een vervolgtraining en zou graag meer batikgereedschappen ontvangen. De groep wil ook graag netwerken met soortgelijke groepen in Nederland om van elkaar te leren (via e-mailadres smwatatzt21@gmail.com).

In een andere wijk heeft de Tuamuke Disabled Women Group dezelfde training ontvangen van SIDO (ook gesponsord door de Van Doorn Foundation). Deze groep heeft acht leden en is eveneens sinds de training in staat zelf inkomsten te genereren uit de verkoop van zelfgemaakte producten. Deze groep heeft een netwerk opgezet met winkeliers die hun producten in hun winkels te koop aanbieden, en dit partnership gaat tot nu toe prima.
De praktijk leert dat handtassen beter verkopen dan batik shirts. Voor de decoratie van de tassen wordt material gekocht, maar de groep zou liever dat decoratiemateriaal zelf willen maken, bijvoorbeeld van fruitpitten. De uitdaging hierbij is om een gat te boren door die pitten zodat je ze aan elkaar kunt rijgen. De Van Doorn Stichting zal hen voorbeelden toesturen van hoe, en met welke gereedschappen dit in Indonesië gedaan wordt.

In weer een ander deel van de stad heeft een groep van 4 gehandicapte jonge mannen een training gevolgd om leren schoenen en tassen te maken. Voorheen deden deze jonge mannen alleen wat schoenreparaties. Nu zij zelf schoenen kunnen maken zijn hun inkomsten verveelvoudigd. Winkeliers komen bij hen aan huis om producten te kopen en soms bezoeken ze zelf winkels om hun producten te koop aan te bieden. Hun uitdaging is om verschillende schoenmallen van verschillende grootte te hebben (die zijn lokaal niet te koop). Voor het maken van de schoenen hebben ze nu de beschikking over een leernaaimachine, maar om tassen te maken moeten ze een leernaaimachine waarmee rond genaaid kan worden lenen.

Al met al heeft de training van gehandicapten grote impact gehad, terwijl de investering slechts € 2.000 was!

PROJECTNIEUWS

Tweets over dit project

• @VanDoornSt Centrum #SIDOMwanza #Tanzania organiseert trainingen in wijk om zelfredzaamheid van mensen met handicap te vergrote… https://t.co/tfdaRIhklk 26 months ago
  • @VanDoornSt Successfull Centre #SIDOMwanza #Tanzania provides training in neighbourhoods to empower people with disabilities… https://t.co/erznbg2nVQ 26 months ago