Centrum voor beroepsopleidingen in Oeganda
ingezameld bedrag: € 7.400,-

Centrum voor beroeps-opleidingen TA CRUSADE, Oeganda

Beschrijving van het project

Volgens het Oegandese Nationale Bureau voor de Statistiek werd in 2012 64% van alle werklozen in Oeganda vertegenwoordigd door jongeren. Driekwart van de bevolking is jonger dan 30 jaar. Een toenemend aantal volgt lager en voortgezet onderwijs en de noodzaak om banen te creëren is dan ook enorm. Het aantal vroegtijdige schoolverlaters is zeer hoog en hervatting van onderwijs is vrijwel onmogelijk in het bestaande schoolsysteem. De meeste ouders kunnen zich bovendien het betalen van schoolgeld niet veroorloven; kinderen moeten meewerken om voedsel te vergaren en krijgen al zeer jong de verantwoordelijkheid om voor zichzelf en anderen te zorgen.

Het Twekembe Association Centre for Rural Systems and Development (TA CRUSADE) werd in 2003 opgericht door een groep werkloze jongeren als een Community Based Organisation met als initiële doel als collectief voor elkaar werkgelegenheid te creëren. De missie van TA CRUSADE is het ondersteunen van kwetsbare mensen in rurale gemeenschappen om te ontsnappen aan armoede d.m.v. onderwijs, empowerment en het creëren van werkgelegenheid.

Het jonge, enthousiaste team van TA CRUSADE heeft al eerder projecten opgezet en de referenties van de sponsors van die projecten zijn zeer lovend. Het team heeft bewezen dat je met eendracht en een gezamenlijke doelstelling, je doel kunt bereiken. Petje af voor deze jonge ondernemers!

TA CRUSADE wil in Nakifuma in het Mukono District (40 km ten oosten van de hoofdstad Kampala) een centrum voor beroepsopleidingen oprichten. Het doel is om ca. 120 kwetsbare rurale jongeren die zonder financiële steun niet in staat zijn om te studeren, van onderwijs te voorzien. Door hen een vak en ondernemersvaardigheden aan te leren wil men hen in staat stellen aan de armoede te ontsnappen, en voor hun familieleden te zorgen.

Het centrum gaat de volgende cursussen aanbieden:

• beroepsopleidingen (9 mnd) voor het gebruik, onderhoud en de reparatie van computers, hotelmanagement en catering, lassen en metaalbewerking, breien, weven en kappersvaardigheden;
  • lezen en schrijven (9 mnd) voor jongeren en volwassenen waarbij nieuwe technologieën zoals internet, e-mail, chatting en andere effectieve tooling in het stimuleren van geletterdheid zullen worden toegepast;
  • curcussen van 5 maanden om de ondernemerscapaciteiten van jongeren te vergroten, zoals marketing, cash flow management, klein ambachtelijk business management en het beheren van een eenvoudige boekhouding;
  • 3 maanden mentorschap en andere aanvullende begeleiding om vaardigheden te verkrijgen t.b.v. het starten en succesvol leiden van een eigen onderneming.

TA CRUSADE heeft een gedetailleerd businessplan opgesteld, waaruit blijkt hoe ze het centrum financieel haalbaar gaan maken. Daarnaast is voor iedere cursus een gedetailleerde syllabus opgesteld. Bovendien is het hen zelf gelukt om met lokale fondsenwerving voldoende geld bijeen te brengen voor de bouw van de klaslokalen.

De operationele kosten van het centrum zijn laag (er wordt veel gewerkt met vrijwilligers met redelijke vergoedingen) nl. € 8.000 per jaar. Alleen al met de verkoop van de goederen en diensten die het trainingscentrum gaat leveren (stalen ramen, deuren, meubilair, kleding, haarverzorging, internet/fotokopie, enz. ) kunnen die kosten gedekt worden. Van de cursisten zal een bijdrage van € 10 per maand gevraagd worden, wat veel lager is dan het cursusgeld dat door andere trainingscentra gevraagd wordt. Hierdoor kan het centrum beperkte reserves opbouwen voor onderhoud en vervanging van materiaal en machines.

Wij hebben er veel vertrouwen in dat de duurzame realisatie van dit trainingscentrum haalbaar is en voor vele jongeren onderwijs mogelijk zal maken.

Waar staan we op dit moment?

Zomer 2015: jubileumactie levert EUR 4.250 op!

Wij zijn enorm dankbaar en trots dat Marcel van Wijk er voorjaar 2015 voor koos om - ter gelegenheid van zijn 40-jarig dienstverband bij advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV - een sponsoractie op te zetten voor TA CRUSADE. Met familie, vrienden, collega’s en andere belangstellenden werd in een kleine twee maanden EUR 4.250,- verzameld en zo een duurzame herinnering aan zijn jubileum gecreëerd!

Eind 2015 / begin 2016: de eerste 2 cursussen van start!

Dankzij deze bijdrage kon eind 2015 het trainingsmateriaal voor de catering- en computercursus worden aangeschaft, konden de trainers worden aangesteld en de trainees geselecteerd. Met deze twee cursussen is men – iets vertraagd als gevolg van verkiezen in Oeganda – in het eerste kwartaal van 2016 van start gegaan!

Voorjaar 2016: de Wensgroep pakt sponsoring op!

Het is fantastisch dat restaurant Thuis bij Fien uit Wijchen en restaurant In de Kazerne uit Nijmegen – de twee andere beroepsopleidingen (kapper en lasser/metaalbewerker) gaan sponsoren! In 2015 sponsorden zij al een ander project van de Van Doorn Stichting, nl. de opzet van groentekassen en landbouwonderwijs in Lambwe Valley, Kenia.

Dankzij hen konden we in de zomer van 2016 het geld voor schoolmeubilair aan TA CRUSADE overmaken. In overleg is besloten dat meubilair niet te kopen maar door de leerlingen zelf te laten maken. Zo doen de leerlingen van de metaalbewerkingsopleiding gelijk praktijkervaring op! Door de besparing die dit opleverde konden nu ook stoeltjes worden aangeschaft voor het restaurantje waar de koks van de cateringopleiding hun praktijkervaring opdoen.

In het najaar van 2016 zijn uit de sponsorbijdragen van Thuis bij Fien en In de Kazerne ook een lasmachine, oogbeschermers en lasdraad t.b.v. de cursus metaalbewerking en haardrogers, spiegels, kammen/borstels en handdoeken t.b.v. de kappersopleiding aangeschaft.

Eind oktober werd de zelfstandigheid en duurzaamheid van het centrum voor beroepsopleidingen al aangetoond. Toen was er al sprake van voldoende inkomsten uit (beperkt) schoolgeld, de verkoop van goederen die tijdens te opleiding worden gemaakt (restaurant, catering, metaalbewerking) en het verlenen van betaalde diensten (gebruik computer, haarverzorging)!

Schoolklas

Bedankje

twitteren over dit project? >>> #TACRUSADE

PROJECTNIEUWS
  • Succesvol trainingscentrum TA CRUSADE

Paul Sutmuller bezocht in februari/maart projecten en projectmogelijkheden in Oeganda, Kenia en Tanzania - een inspirerende reis! Lees over zijn bevindingen en ervaringen in zijn reisverslag! Vandaag het 1e deel: het projectbezoek aan het succesvolle centrum voor beroepsopleidingen van TA CRUSADE in Oeganda.

• Thuis bij Fien en In de Kazerne sponsoren project Oeganda

De restaurants Thuis bij Fien uit Wijchen en In de Kazerne uit Nijmegen sponsoren de uitbreiding van het centrum voor beroepsopleidingen in Oeganda. Een mooi project t.b.v. werkgelegenheid voor jongeren!

• Sponsoractie ter ere van 40-jarig jubileum

Ter ere van zijn 40-jarig jubileum bij zijn werkgever DHV koos Marcel van Wijk niet voor een feest of receptie maar voor een sponsorproject van de Van Doorn Stichting, een prachtig gebaar!

Tweets over dit project

• @VanDoornSt Lees deel 1 van Paul's reisverslag: bezoek aan succesvol centrum voor #beroepsopleidingen van #TACRUSADE in #Oeganda https://t.co/hPTDkKk2pp 24 months ago
  • @VanDoornSt Dankzij @indekazerne en @ThuisbijFien kon #TACRUSADE deze zomer materiaal voor schoolmeubilair aanschaffen! #Oeganda https://t.co/O6ZshjWYSw 32 months ago
  • @VanDoornSt #TACRUSADE creëert onderwijsmogelijkheden voor kwetsbare jongeren in rurale gemeenschappen #Oeganda - Help je mee? https://t.co/O6ZshkeAh6 37 months ago