ingezameld voor fase 1 € 4.500,- en voor fase 2 € 8.800,-

Vakopleiding voor straat-kinderen in Dagoretti Corner, Nairobi, Kenia

Beschrijving van het project

Volgens een UNICEF-rapport van 2012 leven in Kenia meer dan 250.000 kinderen op straat, waarvan meer dan 60.000 in Nairobi. Dagoretti - dat ca. 250.000 inwoners telt en in het westelijke deel van Nairobi ligt - is een gebied met lage inkomens. De bevolking verdient er een inkomen in industriële arbeid, de bouw, kleinschalige handel of men is timmerman, metselaar of kleermaker. Zij die werkzaam zijn op de in de omgeving liggende scholen, in ziekenhuizen en bij overheidsinstellingen vormen een kleine middenstand.

Chokoraa

In Dagoretti lokt de armoede veel kinderen de straat op. Ze staan bekend als ‘chokoraa’; een bijnaam die van ‘garbage-eters’ is afgeleid, omdat de kinderen - de meesten van hen zijn jongens - overleven door in andermans afval naar voedsel te zoeken. De kinderen worden gebruikt voor de meeste ondergeschikte baantjes op de Dagoretti open-air-markt, zoals het verzamelen van afval, het schoonmaken van vuile openbare toiletten en transport van zware ladingen over de hele markt. Het loon dat ze hiervoor krijgen is nauwelijks genoeg om zichzelf een redelijke maaltijd te kunnen veroorloven. ’s Nachts kruipen ze, op veranda’s en trottoirs en bedekt met zakken en plastic, bij elkaar om warm te blijven, terwijl de jongens om beurten wakker blijven om te waken voor gevaar.

Volgens verschillende onderzoeken (o.a. door SNV / Kenia en GTZ) is ca. 25 procent van alle straatkinderen een meisje. Zij zijn vaak min of meer ‘onzichtbaar’. Terwijl de jongens overleven met klusjes op de markt, worden meisjes gedwongen hun toevlucht te nemen tot prostitutie in ruil voor kleren of eten.

Het leven in de straten van Dagoretti draait hoofdzakelijk om overleven, zonder enige ambitie in het leven. Het ontbreekt de straatkinderen aan enig doel door hun vervreemding van de gewone samenleving. Straatkinderen is hun identiteit ontnomen door de manier waarop ze door andere mensen worden behandeld. Maar de situatie voor deze kinderen is niet helemaal uitzichtloos. Met kleine, aanhoudende pogingen kunnen ze worden geholpen door capaciteiten te ontwikkelen die hen verder kunnen brengen.

Waar staan we op dit moment?

De Levozy Self Help Group is een organisatie die straatkinderen en school drop-outs in Dagoretti helpt door hen onderwijs en gezondheidszorg te bieden, en er naar streeft hun armoede te verminderen door hen te helpen inkomsten te genereren. De organisatie werd in 2010 opgericht. In een klein centrum voor beroepsopleidingen, gebouwd op de meest eenvoudige manier van gegalvaniseerde ijzeren golfplaten, bood de LevozySelf Help Group sindsdien aan ongeveer 50 straatkinderen beroepsopleidingen tot automonteur, elektricien, het ontwerpen en naaien van kleren, breien en borduren. De Nederlandse organisatie ‘Tools to work’ heeft eerder hiervoor leermiddelen geleverd en in 2016 heeft de Van Doorn Stichting ondersteuning verleend om het schoolgebouwtje te verbeteren.

We hebben de Levozy Self Help Group geholpen bij het ontwikkelen van een meerjarig beleidsplan voor de organisatie en een business plan voor het trainingscentrum. Om het trainingscentrum op te knappen heeft de organisatie zelf ongeschoolde arbeiders ter beschikking gesteld. De Van Doorn Stichting heeft de kosten voor de benodigde bouwmaterialen en gereedschappen voor haar rekening genomen en de geschoolde arbeiders betaald. De totale projectkosten bedroegen € 4.950,-, waarvan de Levozy Self Help Group zelf € 450,- heeft betaald. Dankzij een sponsor uit Spakenburg kon de Van Doorn Stichting de overige € 4.500,- aan dit mooie project bijdragen!

In het eerste kwartaal van 2016 is het oude schooltje gesloopt. De oude verroeste golfplaten hebben plaats gemaakt voor een gebouwtje met een fundering, wanden van stalen frames en gegalvaniseerde golfplaten, ramen en deuren. In de zomer van 2016 zijn het dak en het plafond geplaatst en is er binnen en buiten geschilderd. De laatste fase van het project bestond uit het fabriceren en aanschaffen van schoolmeubilair (schoolbanken en lessenaars en schoolborden), waarmee in oktober 2016 het project kon worden afgerond. Een groot succes, waarbij de ingezamelde € 4.500 helemaal en goed is besteed en door de Levozy Self Help Group met voortgangsrapportages en betalingsbewijzen keurig verantwoord!

Fase 2: uitbreiding van de school

De resultaten zijn al enige tijd zeer veelbelovend; wat ons betreft was het tijd om de capaciteit van dit kleine centrum voor beroepsopleidingen uit te breiden. Samen met Tools to Work gaat de Van Doorn Stichting extra machines en gereedschappen ter beschikking stellen om een grotere groep straatkinderen te kunnen helpen een ambacht te leren.
De hiervoor benodigde € 8,800 is beschikbaar gesteld door KWA Bedrijfsadviseurs in Amersfoort, particuliere donaties en een prachtige bijdrage van het Addo Kranendonk Fonds!

twitteren over dit project? >>> #Dagoretti

PROJECTNIEUWS
  • Straatkind... je zal het maar zijn!

In Kenia leven meer dan 250.000 kinderen op straat, waarvan meer dan 60.000 in Nairobi. Sinds 2016 steunen wij de Levozy Self Help Group om deze straatkinderen een beroep te leren zodat hun zelfredzaamheid wordt vergroot. Een succes, en daarom is het tijd voor uitbreiding! Help je mee?

• Levozy SHG dankbaar voor ontvangen steun

Op 2 maart bracht Paul een bezoek aan het centrum voor beroepsopleidingen in Dagoretti (Kenia) van de Levozy Self-Help Group. De uitdrukking ‘levozy’ komt uit de bijbel en betekent: ‘zorg voor de vergeten mensen’. De Levozy Self-Help Group werd opgericht in 2010 en bestaat uit 12 leden.

• Herbouw schooltje voor straatkinderen

In het eerste kwartaal van 2016 is het oude schooltje voor straatkinderen en school drop-outs in Dagoretti (Nairobi, Kenia) vervangen door een nieuw van gegalvaniseerde golfplaten en met echte ramen, deuren en een dak!

Tweets over dit project

• @VanDoornSt De resultaten van het kleine centrum voor vakopleidingen voor straatkinderen in de #Dagoretti Corner van Nairobi,… https://t.co/1aDlwVQTXQ 9 months ago
  • @VanDoornSt We ronden weer succesvol project af: nieuw gebouwtje voor beroepsopleidingen straatkinderen #Dagoretti #Kenia… https://t.co/V9P8H52YQ8 22 months ago
  • @VanDoornSt Tijd voor pannenbier! Het hoogste punt van het nieuwe schooltje in #Dagoretti (Kenia) is bereikt! https://t.co/6jtX8WSK6U 25 months ago