€ 4.200,- ingezameld

Van Merode College voor beroepsonderwijs in Bwera, Oeganda

Beschrijving van het project

Het Van Merode College is in 2015 opgericht en in 2016 formeel geregistreerd en heeft officieel als doel: ‘empowerment of jobless and poor rural youth with vocational skills for a better life’. De overkoepelende organisatie (Oecumenisch Orthodox-Katholieke Kerk) is al in 2013 begonnen met de opzet van een kleuterschool, lagere school, een mother-child health center, en in 2015 met het verzorgen van training in ambachten (timmeren, automechanica, kappen, breien, kleermaken en het maken en opnemen van muziek). De school beschikt over minimale trainingsmiddelen (een naaimachine, een oude auto, twee etalagepoppen en een paar zagen) en traint nu een 60-tal jongeren in verschillende ambachten over een periode van minimaal 6 (alleen praktijk) tot maximaal 24 maanden (inclusief theorie voor staatsexamen).

Met het cursusgeld van tussen de € 30 en € 90 zijn de jaarlijkse inkomsten € 3500, waarmee de running kosten van het centrum gefinancierd kunnen worden (er wordt veel met vrijwilligers gewerkt).

Waarom is dit project zo belangrijk?

Het Kasese-district ligt langs de evenaar, aan de grens van Oeganda met de Democratische Republiek Congo. Kasese-stad ontwikkelde zich oorspronkelijk rond de kopermijn van Kilembe en later rond de kobaltmijnbouw, maar Kasese is nu vooral bekend om de nationale parken. Het Queen Elizabeth National Park biedt talloze mogelijkheden voor excursies en safari's, waaronder vogels spotten en een chimpanseetocht. Rwenzori Mountains National Park staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO met de top 3 hoogste bergtoppen van Afrika, vele watervallen, meren en gletsjers.

Bwera is de grensplaats tussen Oeganda en de Democratische Republiek Congo. Net als de meer zuidelijker gelegen districten Kanungu en Kisoro kende ook het Kasese-district (Bwera) de afgelopen jaren een grote toestroom van Congolese vluchtelingen die het geweld in de Democratische Republiek Congo ontvluchten. Onder hen veel van hun ouders gescheiden, niet-begeleide minderjarigen, kinderen en ouderen met een handicap en slachtoffers van seksueel en gendergerelateerd geweld. Aangezien kinderen de meerderheid van de vluchtelingen vormden, moesten veilige ruimten en tijdelijke scholen met adequate sanitaire voorzieningen worden gebouwd.

Het is in deze kwetsbare en soms vijandige omgeving dat het Van Merode College, een gemeenschapsorganisatie, werd opgericht met als doel werkloze jongeren en vroegtijdige schoolverlaters in staat te stellen passende beroepsopleidingen te volgen.
De school bevindt zich in het grensplaatsje Bwera waar de bevolking in absolute armoede leeft, waar de HIV-besmettingscijfers hoog zijn, de werkloosheid onder de jeugd groot en waar veel kindhuwelijken en tienerzwangerschappen plaatsvinden. Het Van Merode College heeft er alle vertrouwen in dat met een juiste beroepsopleiding geschoolde jongeren beter in staat zullen zijn om werk te krijgen, inkomsten te genereren, aan basisbehoeften te voldoen en hun levensstandaard te verbeteren.

Waar staan we op dit moment?

Het Van Merode College geeft momenteel de lessen in een gehuurd gebouw en wil, een gegeven moment, zijn eigen klaslokalen en werkplaatsen bouwen. Om kwalitatief adequaat beroepsonderwijs te kunnen geven zijn gereedschappen nodig voor automechanica en de timmermansopleiding, een kapsalonuitrusting, onderdelen t.b.v. reparatie van een rijlesauto, trainingsapparatuur voor muziekproductie, naaimachines met benodigdheden en studentenoveralls voor de praktijklessen. Onze penningmeester heeft het Van Merode College in juni 2018 bezocht en vastgesteld dat de nu beschikbare middelen te minimaal zijn om goed vakonderwijs te geven. Het gevraagde trainingsmateriaal en gereedschappen zijn daarom zeker geen overbodige luxe. Bovendien moet het Van Merode College de opleidingsmodules (het curriculum) van de school verder ontwikkelen om certificering te verkrijgen door het Ministerie van Onderwijs.

De Van Doorn Stichting pakt dit project graag op! Naast het ter beschikking stellen van fondsen voor de aanschaf van het benodigde materiaal, gaat de Stichting de school ook assisteren bij het ontwikkelen van een businessplan en - op basis van dit plan - met het ontwikkelen van de trainingsmodules en de training van trainers.
Door te werken met parttime trainers (die daarnaast ander werk/ inkomsten hebben) en met vrijwilligers kunnen de operationele kosten laag blijven. Die kosten worden met het (lage) cursusgeld bekostigd. De duurzaamheid en financiële onafhankelijkheid is daarmee (min of meer) gegarandeerd. De verkoop van producten die door de leerlingen gemaakt worden vormt vervolgens een potentieel voor extra inkomsten.

De verwachting is dat het project na 2 jaar meer dan 150 werkloze en arme plattelandsjongeren getraind kan hebben in vaardigheden die hen kans op een fatsoenlijke banen geeft. Het project zal een proces van empowerment en zelfvertrouwen teweegbrengen dat iedereen in de lokale gemeenschap ten goede zal komen. Het project zal de menselijke capaciteit versterken om de vele uitdagingen aan te pakken waarmee de samenleving in het Kasese-district vandaag de dag wordt geconfronteerd. Het project zal de absolute armoede verminderen omdat de afgestudeerde jongeren werk krijgen. Zo kunnen zij voor zichzelf een inkomen genereren, het inkomen van hun huishouden verbeteren en in hun basisbehoeften voorzien en mogelijk weer banen creëren voor anderen.

Met het project is een investering gemoeid van € 2.600 voor de aanschaf van trainingsmateriaal en gereedschappen, € 800 voor de aanschaf van een laptop en printer en € 800 voor het maken van trainingsmodules en training van de trainers.

twitteren over dit project? >>> #VDSMerode

PROJECTNIEUWS

Tweets over dit project

Geen tweets over dit project